Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Rok 2024 ve znamení rekordních modernizací

Rok 2024 ve znamení rekordních modernizací

7.2.2025

ČD v uplynulém roce uvedly do provozu celkem 144 nových jednotek a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich palubách bude pokračovat i letos.

Rok 2024 ve znamení rekordních modernizací

Na koleje dopravce uvede další soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet již v konečném deví-tivozovém uspořádání s řídicím a restauračním vozem nové generace. Na konci roku pak dorazí první lokomotivy Vectron zvládající rychlost až 230 km/h. Zlepšení se dočká internet na vlakových palubách, a to díky instalaci opakovačů mobilního signálu a laserové úpravě oken. Navíc v průběhu jara začnou České dráhy testovat i využití vysokorychlostního internetu Starlink od společnosti SpaceX.
„V roce 2024 jsme na koleje v barvách ČD uvedli dohromady osm dvouvozových elektrických RegioPanterů, 46 třívozových RegioPanterů, 56 motorových jednotek RegioFox a jako první tu-zemský železniční dopravce jsme ve zkušebním provozu začali provozovat bateriové vlaky. V dálkové dopravě jsme převzali osm nejmodernějších souprav ComfortJet a také 22 lokomotiv Siemens Vectron. Celkem se jedná o 22 tisíc sedaček v moderních, bezbariérových vlacích s klimatizací, zásuvkami a wi-fi a vším standardem, který patří k cestování na železnici v 21. stole-tí,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. V modernizaci vlaků bude společnost podle něj pokračovat i letos. „Se začátkem letošního roku klesl průměrný věk hnacích vozidel a jednotek ve flotile Českých drah na 17 let. Navíc vidíme, že tam, kde jsme nasadili nové vlaky, se zvyšuje i počet cestujících. Přesná čísla počtu přepravených za loňský rok budeme mít k dispozici v následujících měsících, ale už nyní je zřejmé, že jsme me-ziročně přepravili o přibližně čtyři miliony více cestujících.“
ČD vypraví během roční platnosti jízdního řádu zhruba 2,4 milionu spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. Průměrný denní počet vlaků je 6 605. Díky modernizacím vlaků meziročně přibylo například 439 bezbariérových spojů, 798 spojů s palubní wi-fi sítí nebo 1 430 vlaků, ve kterých jsou elektrické zásuvky.

Rok dálkové dopravy
Rok 2025 se ponese ve znamení dalšího zlepšování komfortu a zvyšování kvality v dálkové do-pravě. České dráhy budou do konce letošního roku provozovat už 14 z celkových 20 objednaných souprav. „Během roku začne rekonfigurace ComfortJetů na devítivozové soupravy a nově je na-sadíme na spoje z Prahy do Brna a dál do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Díky tomu přesuneme moderní vozy EC / IC na další vnitrostátní linky. Na konci roku pak zařadíme do provozu první z celkem 50 úplně nových lokomotiv Siemens Vectron speciálně upravených pro rychlost 230 km/h,“ nastínil další plány v dálkové dopravě Michal Krapinec. Na regionální tratě se pak vydají další více než dvě desítky motorových jednotek RegioFox.
Pokračovat budou i investice do moderního servisního zázemí dopravce. K loni zahájeným stav-bám nových opravárenských hal v Chebu a Havlíčkově Brodě se v průběhu roku přidá výstavba nové servisní haly v depu v Českých Budějovicích a začne také rekonstrukce servisního zázemí v Olomouci.

Testování internetu Starlink
Na významné zlepšení kvality hlasových a datových služeb se mohou cestující těšit v dálkových vlacích. „Zahájili jsme instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter. Věřím, že v dohledné době se nám také podaří najít zhotovitele laserové úpravy oken pro snazší průchod mobilního signálu do více než 200 drážních vozidel. A tím rozhodně nekončíme,“ upozornil ředitel.
„Na jaře začneme, ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem, s testováním satelitního internetu Starlink od společnosti SpaceX v jedné z našich jednotek InterPanter. Ve druhé polovi-ně roku 2024 do Česka dorazila ze Spojených států prototypová anténa Starlink pro využití ve vlacích. České dráhy se současně stanou jedním z prvních uživatelů na celém světě, který bude tuto anténu testovat. Z našich interních průzkumů vychází, že stále více našich zákazníků vnímá naši společnost jako moderní a inovativní firmu. Je proto naším cílem tato očekávání naplnit a dále posilovat naši pozici technologického lídra mezi tuzemskými železničními dopravci,“ dodal Krapinec.
Další novinky chystá dopravce i v rámci své populární mobilní aplikace Můj vlak. Kromě moder-nizace grafického rozhraní bude pokračovat i propojování krajských dopravních systémů a MHD do aplikace s možností přímého nákupu jízdenek. Aplikace bude také doplněna o funkci cestovní-ho průvodce, který přehledně zobrazí aktuálně potřebné informace pro cestu.
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Flotila Lišek na Plzeňsku je kompletníFlotila Lišek na Plzeňsku je kompletní

11.3.2025 - Dodávka moderních motorových jednotek RegioFox do Plzeňského kraje byla úspěšně završena. České dráhy začátkem února převzaly poslední dva kusy z dodávky celkem 10 nových vlaků od polského výrobce PESA Bydgoszcz. Jednotky… »

České dráhy loni přepravily o 3 % cestujících víceČeské dráhy loni přepravily o 3 % cestujících více

7.3.2025 - Vlaky Českých drah v roce 2024 přepravily téměř 169 milionů cestujících, kteří v nich ujeli celkem 8,28 miliardy kilometrů. To je meziročně o tři procenta více. Počet přepravených zákazníků vzrostl na vnitrostátních a… »

Pod hlavním nádražím vyroste nová dvoupatrová stanicePod hlavním nádražím vyroste nová dvoupatrová stanice

3.3.2025 - V Praze by v budoucnu měla přímo pod stávajícím hlavním nádražím vzniknout nová dvoupatrová železniční stanice. Další čtyři podzemní zastávky vyrostou na nedalekém Václavském náměstí, Karlově náměstí, v Karlíně a na… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika